Hendrikx Van der Spek
BEL NU 035 - 623 77 85

E-learning en sociale media

De ontwikkeling van e-learning en de populariteit van sociale media gaan gelijk op. Toch zijn er nog maar weinig dwarsverbanden. Maar mogelijkheden zijn er des te meer. Door toepassing van sociale media kan e-learning interactiever, speelser én effectiever worden.

Op zaterdag 20 november ontstond chaos op het spoor rond Utrecht door een brand in het verkeersleidingcentrum van ProRail. Ook de informatieborden van de NS vielen uit. Maar reizigers die twitterden bleken voortdurend over het laatste nieuws te beschikken. Twitter was die dag een betere informatiebron dan ProRail of de NS.

Kennisuitwisseling

Wat heeft dit met e-learning te maken? Dit: een groot deel van uw doelgroep, uw collega’s en ook uw cursisten is onderling verbonden via sociale netwerken. Dat kan Twitter zijn, maar ook LinkedIn, Facebook of Hyves. Zij wisselen nieuws uit, delen kennis en dat alles in een hoog tempo. Het zou, kortom, dom zijn daar geen gebruik van te maken.

Elektronische leeromgeving

Ook in het reguliere onderwijs – bijvoorbeeld bij hbo-instellingen – zijn er steeds meer docenten die sociale media inzetten als hulpmiddelen bij het onderwijs. De elektronische leeromgevingen (zoals blackboard) op onderwijsinstellingen vormen een natuurlijk platform voor kennisdeling en kennisuitwisseling. Maar vreemd genoeg loopt e-learning achter, zo blijkt uit een onderzoek door Vanguard Leadership. Sociale media worden volgens dit onderzoek nog te veel gezien als speeltjes en tijdverslinders.

Waarom bij e-learning?

Waarom zou je juist bij e-learning sociale media moeten inzetten? Dat ligt voor de hand: de cursist zit al achter de computer en kan met een paar muisklikken doorgaan naar websites, filmpjes en platforms met aanvullende informatie. Maar er zijn belangrijkere redenen:

  • E-learning moet meer zijn dan kennisoverdracht. Sociale media kunnen ervoor zorgen dat kennisdelen en kennisuitwisseling deel gaat uitmaken van de e-learning. 
  • In tegenstelling tot een ‘gewone’ training is e-learning een individuele bezigheid. Sociale media kunnen helpen om het gemis aan (sociale) interactie op te vangen. 
  • Sociale media bieden de mogelijkheid om e-learning speelser te maken.
  • Cursisten moeten vaak gemotiveerd worden om aan e-learning deel te nemen. Sociale media kunnen gebruikt worden om een opwarmertje te maken voor de e-learning.

Mogelijkheden

Dat er genoeg mogelijkheden zijn om sociale media in te zetten bij e-learning, blijkt uit het artikel 10 Social Media Tools For Learning. Hierin wordt een top-tien gegeven van handige tools die grotendeels gratis beschikbaar zijn op internet en die een bijdrage kunnen leveren aan het leerproces.

Tools voor e-learning:

  1. Audacity (o.a. voor het maken van podcasts)
  2. Dimdim (een tool voor interactieve webconferenties of ‘Webinars’)
  3. Edublogs campus (een tool voor, het woord zegt het al, blogs)
  4. Elgg (een platform voor social networks)
  5. Google Collaboration Tools (tools voor het delen en gezamenlijk ontwikkelen van documenten, video’s, websites en meer)
  6. MindMeister (een tool om mindmaps te maken)
  7. TalkShoe (een tool om een talkshow via internet te organiseren)
  8. VoiceThread (een discussieplatform rondom teksten, video’s e.d.)
  9. WikiSpaces (software om wiki’s te bouwen en ontwikkelen)
  10. Yammer (een soort mini-Twitter binnen organisaties)
Toepassingen:

  • Maakt het merendeel van de cursisten gebruik van een sociaal netwerk zoals LinkedIn of Facebook? Maak dan een gebruikersgroep aan en nodig de cursisten uit. Zorg zelf voor een aantal nieuwtjes en tips en laat de cursisten de rest doen.
  • Hebt u als docent vragen over de relevantie van onderwijsmateriaal, twijfelt u of u de goede kant op gaat? Stel dan concepten beschikbaar voor commentaar of suggesties, bijvoorbeeld via de Google Collaboration Tools. 
  • Wilt u een grote groep potentiële cursisten enthousiast maken voor uw nieuwe e-learning? Maak dan een podcast aan via Audacity en stuur de doelgroep een linkje (bijvoorbeeld via LinkedIn).

|